VučaZadnjih nekoliko vikenda intenzivno letimo na vitlu. Razlog tome je što odrađujemo hrpu prodanih tandema i dnevno ih odradimo u prosjeku dvadesetak, uz to radimo i obuku naših tečajaca, tako da uz tandeme, napravimo gotovo isti broj singl letova. Ništa čudno, no ponovo uviđam koju prednost daje vitlo u oba slučaja, te koliko se kvalitetno može raditi obuka na malom prostoru...

...gdje vizualno možeš promatrati cijeli let učenika i instruirati ga dok radi zadane radnje.Operater

Često je, samo vitlo i letenje uz pomoć vuče na „lošem“ glasu kod većine pilota, pa se postavlja pitanje, zašto je to tako? U razgovoru s tečajcima i pilotima koji vidno izbjegavaju letenje u vuči, često dolazim do istog odgovora. Ne vole vitlo zato što ne ovisi sve o njima u tom sistemu, nego i o operateru.

S ovim se mogu složiti, ali kao i operater mogu ih razuvjeriti da griješe. Gledajući to s točke operatera jer sam često i dugo u toj ulozi, mogu reći da sam šlepao razne pilote s raznim zahtjevima. Neki žele više sile, neki traže manje sile, neki žele da ih od startam kako ne bi morali oni ništa itd. itd. No bez obzira na sve njihove zahtjeve, postoji samo jedan način šlepanja, a to je pravilan i ispravan način, koji može malo Priprema za poletanjeodstupati ovisno o površini krila i težini pilota, postepeno od trenutka dizanja krila, do trenutka odvajanja od tla pilota povećava se sila vuče,  operater uvijek pazi da sila odgovara težini pilota i površini njegovog  krila.
Naravno da svaki operater,  iako to izgleda isto, radi to na svoj način, no rezultat je uvijek isti, kao i cilj, dobra visina pilota i dobar kut šlepa, ovo drugo više znači operateru nego pilotu, no i to je bitan segment.

Gledao sam većinu operatera koji rade i operiraju po letjelištima kod nas, od slavonaca, kojima gotovo da Boromožemo reći nema premca u tome, do Branka koji proizvodi, servisira i testira vitla. Mogu se složiti sa skepticima, da operater mora biti odgovorna osoba i da mora kod pilota uživati povjerenje, pa toplo preporučujem svima koji imaju neku fobiju od toga da se daju u ruke osobi u koju imaju povjerenja, bar za početak. Toplo preporučujem da sjednete uz operatera i gledate kako izgleda vuča iz njegovog kuta gledišta i što on i kako radi, kako nadzire i korigira vozača i brzinu vozila, kako kontrolira i korigira silu vuče, te kako nadzire let i pilota do koje mjere prati izvor vuče, a uz sve to u svakom trenutku je spreman poduzeti sve mjere sigurnosti, od prekida sile, do rezanja užeta uz pomoć kojeg radi vuču.

Gonjalo Ekipa Rodrigo Gonjalo Pilot Sale Tina

Ako i u jednom trenutku dobijete dojam da ne kontrolira sveukupnu situaciju ili da ne zna što radi, nemojte letiti , ali to se neće dogoditi, siguran sam. No, dali je u tom sistemu samo operater rizičan dio, pitao bi skeptike, što je s vama? Gdje je vaš problem? Gotovo sam siguran da više ne vjerujete sebi, nego operateru, i tu je po meni problem, a ne u operateru.

Moje mišljenje je da trebate kao pilot biti upoznati i uvježbani za sve vrste poletanja s svojom parajedrilicom, kao što znate prednji i leđni start, tako bi morali i ovladati vještinom letenja u vuči, koja zaista nije komplicirana toliko kako se čini kad gledate to sa strane.

Sale maneken Priprema Sale pred akciju Sale u akciji Sale na kraju akcije Jagec u pripremi

Dokaz tome je i ovih zadnjih par vikenda na kanalu kod Čeha. Visine koje postižemo u šlepu na dužini staze od 1200 m su do 350m, a u sat vremena dižemo do 6 pilota u zrak, tako da je protok vrlo dobar. Zadnjem vikendu u 10. mjesecu, osim tandema, nazočni na letenju su bili i Mario Jagec i Boro, kao i Rodrigo i Vojo, vjetar je bio na našoj strani i visine su bile jako dobre, tako da su neki vježbali školske zadatke, a neki bacali putnike u blackout, Rodrigo je demonstrirao akro letenje na malim visinama. Uz nas je bilo i publike, koja je uživala u svim letovima podjednako, Boro i Mario su napravili po četiri leta, s visinskom razlikom od 300 metara, pa malo tko da može reći, da u jednom danu može skupiti četiri visinca, bez puno penjanja i trčanja na planinu,valja razmisliti i o tome.

Priprema Gonjalo Ofce Kombi Vuča

BoroDodao bi da je ovo samo početak sezone vitlanja, koja u ovim zimskim Gonjalomjesecima koji su pred nama obećava i osigurava sve ono što pilot traži od letačkog dana, a to je sigurno letenje i turbo druženje, pa poslušajte savjet što će vam stričak Edo dati, kad vitlo negdje vuče, ne daj krilu da se pati, pusti ga neka leti, neka ga koke na kanalu vide, jer poslije će biti kasno i krilu vrijeme ide ;-).

Piše: Edo Lješćanin28