Padobransko jedrenje (paragliding) je letenje u zračnim strujama kojima se vješt pilot koristi jednako kao i ptice. Filozofija je padobranskog jedrenja što duže ostati u zraku, dići se više iznad mjesta poletanja i odletiti što dalje.Start
Padobransko jedrenje omogućuje nam da brzo i lako ostvarimo želju za letenjem, koja vjerojatno postoji u svima nama. Ipak, nije sve tako jednostavno. Letenje sadrži i određenu dozu rizika. Koliko će biti taj rizik, ovisi gotovo isključivo o nama samima. Nesmijemo dopustiti da nas zavara jednostavnost prvih koraka. Dobar pilot se izgrađuje godinama.

Tako je i u ovoj vrsti slobodnog letenja, koliko god se na prvi pogled sve činilo jednostavno. LetenjeI još nešto: ovo nije sport za dokazivanje nečega sebi i drugima. Letenje zahtjeva hladnu glavu i mnogo zdravog razuma, a usto, još znanje, iskustvo i temeljitost. Samo osoba koja ima takav pristup može postati dobar pilot i letjeti dugo, uspješno i sigurno.

Važna napomena: letenje se ne može naučiti iz knjige ili s DVD-a, bez obzira na to koliko se nekome činilo da je sve shvatio. Čitanje ili gledanje videa ne može zamjeniti vrijeme provedeno u zraku.

Uvod iz priručnika: Padobransko jedrenje
Autor: Danko Petrin

Kao što Danko navodi u svom uvodu, letenje s paragliderom iako izgleda jednostavno na prvi pogled nekom laiku koji to gleda sa strane, u stvarnosti to nije. Da bi postali pilot parajedrilice kako je danas i službeni naziv za paraglider u hrvatskoj, morate razviti tri stvari: znanje, iskustvo i vještinu.
Moje prve riječi novim učenicima na teoriskom predavanju iz tema koje moraju odslušati i naučiti tjekom svog školovanja u obučnom centru za pilote parajedrilica glase ovako: parajedrilica je letjelica koja leti samo u određenim uvjetima i to se trudim naučiti ih prvo, ako to shvate na početku, kasnije ću lako ih oblikovati i napraviti od njih pilote, koji će letjeti dugo i sigurno. Parajedriličarstvo je možda najljepši i najbiliži način onom dugogodišnjem čovjekovom snu da leti poput ptice i zato kad se odlučite na taj korak svakako otiđite do vama najbližeg obučnog centra i naučite letjeti s parajedrilicom od nekoga tko to zna.

OPREMA:

Paragliding je najjeftiniji način da letite, ne samo zbog pristupačne cijene operme, nego i zbog transporta te opreme i nezahtjevnog načina njenog čuvanja i skladištenja.

Krilo: uvjek ga birate prema dvijema stavkama, a to su: rasponu vaše startne težine(vaša težina+oprema) i vašim sposobnostima odnosno iskustvu i vještini. Klasifkacija krila prema njegovoj sigurnosti je jako važna, pa se tako krila djele u više razreda:

EN A - je kategorija krila za početnike i namjenjena su školovanju budučih pilota parajedrilica.

EN B - je kategorija za naprednije školarce i rekreativce koji povremeno lete, krilo je sigurno i oprašta veliku večinu grešaka koje će uzrokovati školarci i nevješti rekreativci, u slučaju kolapsa sama riješavaju takvu situaciju i vračaju se u stabilan let, nakon obuke toplo savjetujem letiti bar dvije godine na ovoj kategoriji.

EN C - je kategorija krila za napredne rekreativce koji se ovim sportom bave rekreativno, ali su aktivni u svojim dolascima na letenje, te borave barem 50 sati godišnje u zraku. Krila ove kategorije omogučuju prelete i preko 50 km, te dugotrajno boravljenje u zraku i po par sati.

EN D - je kategorija za aktivne pilote koji imaju razvijenu vještinu, iskustvo i znanje potrebno za letenje ovom  kategorijom krila, piloti koji žele letjeti ovakav visoki razred moraju imati bar 100 sati godišnje u zraku i biti spremni riješavati sve situacije u koje ih može dovesti krilo ovako zahtjevne kategorije, jer osim velikih prelata, odličnih letnih mogučnosti s ovom kategorijom krila možete sudjelovati i na natjecanjima, te postizati dobre rezultate, no uvjek imajte u glavi kad letite ovu kategoriju, da tako dobre letne karakteristike su nastale na uštrp sigurnosti.

Competition - je kategorije krila koja govori samim nazivom, namjenjena je samo za natjecatenje, namjenjena je samo za najbolje. Ako želiš letjeti ovu vanserijsku kategoriju postavi si pitanje...jesam li stvarno tako dobar???

Sjedalica: ili sic kako ga piloti parajedrilica najčešće zovu, podjeljena su prema kategoriji: početnički, rekreativni i natjecateljski, ali i načinu onoga što trebaju pružati, a to su: mogučnosti i zaštiti pilota. Zaštita pilota je vrlo važna stvar kod odabira sica, danas sicevi koje se nude na tržištu su se razvili do te mjere da su gotovo savršeni. Zaštitne automatske kopče, kobre koje onemogučavaju ispadanje iz sica u slučaju da zaboravite kapčanje nožnih gurtni, mogučnosti raznih položaja rezervnog padobrana, razne veličine i oblici leđnih protektora koji štite kralježnicu pilota kod poletanja i sletanja, bočni protektori koji štite kukove i bedrenu kost, razne mogučnosti položaja pilota od gotovo ležećeg do sjedećeg ukazuju na vrlo veliku udobnost, visoka kvaliteta materijala od kojih su napravljeni itd. Često neiskusni piloti zanemaruju siceve i tvrde kako je sic, sic, no vjerujte mi, iskusni piloti će vam uvjek reči: ima siceva i siceva.

Kaciga: često ste čuli izraz da čizma glavu čuva, e kod nas je malo priča drugačija, dobra kaciga definitivno glavu čuva, ali ne samo to, nemojte zaboraviti kaciga vas štiti i od hladnoće, ali prvenstvena namjena joj je zaštita glave od neželjenih ozljeda, danas je spektar oblika kacige, no najčešće se za parajedrenje koriste integralne (cijelovite) kacige koje štite kompletnu glavu, izrađuju se od sintetičkih materijala, kevlara i karbona. Te prema tome se formira i cijena koštanja, glavna prednost joj je da bude lagana i čvrsta, ako to volite i vi, onda definitivno razmišljajte o karbonu, no za cijenu tad ne pitajte, nego se bolje upitajte...koliko vrijedi moja glava???

Rezervni padobran: ako letite i nikad nemate potrebe izbaciti rezervni padobran, onda ste vi i vaš učitelj stvorili pilota, zbog toga možete biti samo sretni, namjena rezerve kako ju piloti parajedrilica zovu je isključivo da vas spasi od pada s visine, onog trenutka kad stvari krenu po zlu, kad više nemožete kontrolirati vašu letjelicu i vratiti je u stabilan let ili imate tehnički kvar na letjelici kao što je pucanje špagica, materijala kupole ili karabinera (što je vrlo, vrlo, vrlo rijetka pojava) rezerva je ta koja vas spašava. Danas imamo dvije vrste što se tiče upravljanja njima, a to su upravljive i neupravljive, ove druge su raširenije i češće ih piloti koriste, one če nakon izbacivanja na tlo spustiti vas i vašu letjelicu što je prednost, mana joj je da će vas spustiti gdje ona želi, a ne vi, pa tako možete lako završiti na drvetu, vodi ili nekom dalekovodu, zato gledajte da se ne dovedete u tu situaciju. Dvije stvari su bitne kod nabave, veličina nosivosti vašeg rezervnog padobrana, svakako ukalkulirajte i težinu svoje opreme, ne samo svoju i vrlo bitno što neki piloti zanemaruju, a to je da ju preslagivate redovno. Proizvođać navodi dva puta godišnje, a iskustvo veli ako pravilno skladištite svoju opremu, dovoljno je i jednom godišnje. Ovo nemojte zaboraviti.

Kombinezon: e tu bi se sad dalo napisati teksta, no istaknut ću najbitnije, a to je namjena, kombinezon vas štiti prvenstveno od hladnoće, ali u slučaju nekog neželjenog ušumljivanja ili uleta u kakvo žbunje, zaštititi će vašu kožu od razno raznih ogrebotina koje možete tad zaraditi. Spektar materijala je velik, ali su sva bazirana na wind stoperu koji ne dozvoljava da se podhladite i smrznete na hladnoći u višim slojevima troposfere, dizajni su razni, ali osnov svakog od tih dizajnova je da su dvodjelini ili jednodjelni, pa kakvi god bili u konačnici se i ovi dvodjelni pretvaraju u jednodjelne i štite vas od vjetra. Kod odabira veličine obratite pažnju da kombinezon kad obučete na sebe mora vam biti dobar u veličini kad sjedite, a ne kad stojite, ovo je i najčešća pogreška neiskusnih kod kupnje, no oni to poslje plate...smrznutim zglobovima ;-).

Instrumenti: namjena instrumenata (vario metra i GPS-a) koje imate uz sebe dok letite je da vam daju informacije o vašem kretanju po zraku, vašu visinu, temperaturu, tlak, brzinu vjetra, smjer iz kojeg puše, brzinu vašeg dizanja u termici ili spuštanja u nisponu, udaljenosti od željenje točke prema kojoj letite ili udaljenosti od točke s koje ste poletjeli, vašoj trenutnoj poziciji, brzini kretanja u odnosu na tlo itd.
No instrumenti su naprednim pilotima koji postižu velike visine i koji preleću veliki daljine važan dio opreme, danas je ovaj spoj varia i GPS-a kombiniran kroz naprednije inačice instrumenata koje davaju još veće mogučnosti od nabrojenih, a nazivaju se: Top Navigator, XC trener, Compeo, Competino...itd. Ma kako se on zvao bitno je obratiti pozornost na dvije osnovne stvari, a to je da je ispravan i da se znate koristiti s njim, jer ako to dvoje nemate, onda vam je taj instrument džabe, e da, džabe je i ako su baterije prazne, a to se zna dogoditi i iskusnima.

Radio komunikacija: vrlo je važna i potrebna, bili vi školarc ili stara iskusnjara koja ima puno kilometara u krilu, uvjek je dobro imati vezu s drugim pilotima, možete uvjek javiti svoju poziciju, reći gdje ste sletjeli, trebate li prevoz ili slično, a nedo Bog da ste negdje di ne želite ili trebate kakvu pomoć, mobitel je isto dobar za to, ali nikad vam nije pri ruci, a kad i je nemate signala, ni na zemlji, ni u zraku...Dvometarska stanica je super stvar jer ako ste i u rupi, a netko iznad vas, onda čak njegovu stanicu možete koristiti kao repetitor za odaslanje signala...najčešća frekvencija koju koriste piloti kod nas je 147.825, ali još nije legalna, pa zato nemojte brbljati bez veze, budite kratki i recite što imate, tako da i drugi mogu komunicirati.

Rukavice i cipele: ovo ću kratko, rukavice će vas štititi poput kombinezona od hladnoće, ali i od urezivanja špagica u vašu kožu kod povlačenja manevara za spuštanje visine, ukratko ne letite bez njih, a cipele prepuštam vama da izaberete što se tiče veličine, dizajna i boje, obratite pozornost na samo jedno, a to je i uvjet da budu dobre za parajedrenje, moraju biti visoke dovoljno da vam fiksiraju nožni zglob (poput planinarskih gojzerica). Zašto? Pa odgovor je jednostavan, sva poletanja i sletanja u parajedrenju se vrše na noge, a cipele koje fiksiraju nožni zglob zaštititi če vas od uganuča istog.

Kao što i sami vidite u gore navedenom tekstu, sva oprema koja vam je potrebna da se bavite paraglidingom ima namjenu da vam olakša, učini udobnim i najvažnije učini sigurnim vaše letenje, zato nemojte zanemariti ni jedan, ni najmanji dio te opreme, a ako nemate dovoljno znanja i iskustva da znate što je dobro za vas,onda se obratite svom učitelju letenja, jer on je dužan naučiti vas sve o paraglidingu, a to znači i kako odabrati svoju opremu.

Piše: Edo Lješćanin